امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لبیک یا حسین در سرتاسر کره خاکی
#1
[تصویر:  688402.jpg]




لبنان



مسلمانان لبنان ازگذشته‌های دور با‌ وجود حاکمیت مسیحیان و کنترل عزاداری از طرف حاکمان وقت، با‌ تأثیرپذیری از ایران و عراق همواره به عزاداری می‌پردازختند؛ تداوم این عزاداری‌ها باعث ‌شد تا دولت مسیحی لبنان در سال 1973 میلادی روز عاشورا را برای اولین‌ بار در تمامی نقاط لبنان و نهاد های دولتی، مؤسسه ‌های ملی و بازار، تعطیل رسمی اعلام‌ نماید. در بخش شيعه نشين اين كشور در جنوب، شیعیان به تشكيل دسته‌هاي عزاداري حسيني مي‌پردازند و از كوچه‌ها و خيابان‌ها به سوي ميادين اصلي مناطق به راه افتاده، سينه‌زني و زنجير زني مي‌كنند. همچنین مساجد مناطق آزاد شده‌ي اين كشور، با پخش نوحه‌هاي حسيني، براي مسلمانان مبارز اين منطقه، الهام بخش مقاومت و ايستادگي در برابر ظلم و ستم رژيم صهيونيستي هستند. در شب های محرم مردان و زنان لبناني، با خواندن زيارت عاشورا آغاز به عزاداري كرده و همراه با پرچم‌هاي سبز و سياه، با شكوه تمام به عزاداري مي‌پردازند.


[تصویر:  pc9d37694100c1b28cc0a5afec1bf7f9f0_l1.jpg]
پاسخ
#2
آمریکا

اعلامیه مربوط به ماه محرم در امریکا


تصویر زیر اعلامیه ماه محرم را که در یک روزنامه محلی در آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد.


[تصویر:  4uciql6lgqi5l724tgtl.jpg]
پاسخ
#3
شبه قاره هند



[تصویر:  pc973aa5841361b6b0186acec478180f39_p5.jpg]

در کشور هند نیز هندوها و غیرمسلمانان با دیدن سوگواری‌ها و نوحه‌سرایی و محافل حزن متأثر‌شده و با مسلمین همراهی‌می‌کنند و حتی در بعضی شهرها و مناطق، هندوها ساختمان‌هایی ساخته و وقف امام حسین(ع) کرده‌ و به تقلید از مسلمین نام آن‌ها را حسینیه گذاشته‌اند و در آنجا به سوگواری می‌پردازند؛
مهدی فاطمه
پاسخ
#4
انگلستان


شيعيان انگليس در عاشوراي حسيني با شرکت در آيين‌هاي ويژه سوگواري دهمين روز محرم، حماسه نهضت امام حسين(ع) و يارانش را در کربلا گرامي می دارند. مرکز اسلامي انگليس و مجمع اسلامي جهاني، بنياد خويي و دهها هيات و اماکن مذهبي در لندن و ساير شهرهاي انگليس همچون منچستر، گلاسکو، کارديف، برادفورد، شفيلد، لوتون و بيرمنگام در شب‌هاي محرم ميزبان عزاداران حسيني و دوستداران اهل بيت (ع) هستند.


[تصویر:  103073.jpg]

[تصویر:  103075.jpg]

در اولین روز ماه محرم امسال اتوبوس‌هایی که روی آنها عبارت‌های "لبیک یا حسین(ع)" و "روزی که حسین(ع) به خاطر حقوق شما ایستادگی کرد" ... The day Hussain stood for your rights. . . نوشته شده است در شهر منچستر دیده می‌شود.

این اقدام توسط گروهی از جوانان انگلیس صورت گرفت که با راه‌اندازی سایتی به نام "روز دهم ـ کمپین امام حسین شناسی" ـ http://www.the10thday.com ـ اقدام به انتشار حقایق قیام امام حسین(ع) کردند.

آنان این جملات را بر روی بنرهایی نوشته و بر روی اتوبوس‌های دو طبقه شهر منچستر و نقاط مختلف این شهر نصب کردند.


[تصویر:  103077.jpg]

چندی قبل نیز در معابر عمومی شهر لندن تابلوهای منقش به سخنان بزرگان در خصوص امام حسین(ع) و عاشورا نصب شد.

[تصویر:  103081.jpg]

[تصویر:  103084.jpg]

[تصویر:  103082.jpg]

[تصویر:  103083.jpg]

منبع: رجانیوز http://www.rajanews.com
رواق منظر چشم من آشيانه ی توست
کرم نما و فرودآ که خانه خانه ی توست
پاسخ
#5
شيعه در تركيه

نياكان تركان كنوني در اوايل قرن دوم هجري اسلام آوردند و پس از سال 922 تا 1343 هجري وارث آخرين خلافت اسلامي «عثماني» شدند. از قرن هشتم هجري سپاهيان نيرومند عثماني با هدف وحدت جهان اسلام روي كار آمدند و از قرن نهم به صورت بزرگترين قدرت اسلامي در برابر اروپا و صليبيها قرار گرفتند و با جبران ويراني هاي صليبي ها و مغولها، روح اميد را در دل مسلمانان دميدند. اروپائيان كه از وحدت و اقتدار مسلمانان سخت به وحشت افتاده بودند، در صدد بر آمدند تا با ايجاد تفرقه و جدا كردن مسلمانان از يكديگر قدرت آنان را درهم بشكنند؛ بنابراين بهترين راه را ايجاد اختلاف ميان دو دولت قدرتمند صفوي و عثماني ديدند. آنها با ايران از در مراوده و طرح دوستي و ارتباط تجاري توانستند تعصبات فرقه اي را در ميان توده مردم ايران و آسياي صغير تقويت كنند.

تعداد شيعيان تركيه
پس از سقوط دولت عثماني و برپايي حكومت لائيك، شيعيان همواره مورد سركوب و تحقير دولتهاي وقت بودند و لذا هيچگاه حكام وقت تمايلي به اظهار عد و عده آنان نداشتند، اما بررسيها در مورد مسلمانان آناطولي نشان داد كه طوايف بسياري ،خصوصاً در آناطولي شرقي شيعه هستند.
يكي ديگر از دلايل نامشخص بودن شمار دقيق شيعيان، كوچ نشيني بسياري از آنان است، برخي از منابع تنها حدود يك سوم از كل كردهاي ساكن تركيه را شيعه يا علوي مي دانند و بعضي ديگر عده علويان را بالغ بر 25 درصد ؛يعني يك چهارم سكنه تركيه مي دانند.



[تصویر:  lskdujhfguytsdfg%20%284%29.jpg]

[تصویر:  37960348db455ee503a9acd7de44b959.jpg]
[تصویر:  139208291402319921577344.jpg]
[تصویر:  Besmelah2.png]
پاسخ
#6
اندونزی:



[تصویر:  1739580_768.jpg]



برای اولین بار، مردم مهاجر جنوب هند، ساختن “تابوک” را برای برگزاری مراسم محرم به مردم بومی منطقه «پیدی» در اندونزی آموزش دادند. تابوک یا همان تابوت، یک سازه چوبی است (شبیه حرم مبارک امام حسین(ع) که با اوراق رنگارنگ تزئین می‌شود و مردم این مناطق در تمام روز دهم محرم بر دوش گذاشته و در کوچه و بازار می‌چرخانند و وقت غروب، در دریا می اندازند.مراسم برگزاری محرم (تابوک) در پاریمان اندونزی، بعد از دیدار هلال محرم، از نیمه شب، با آوردن خاک پاک و تمیز رودخانه شروع می شود. افرادی که برای آوردن خاک به رودخانه می‌روند، لباس سپید می‌پوشند. این خاک را در مکانی جمع می‌کنند و روی آن پارچه‌ی سپید می‌کشند و آن را “دارگاه” (یعنی درگاه یا امام بارگاه) می نامند. این دارگاه سمبل مرقد امام حسین (ع) و چادر سیاه روی آن، نشانی پاکیزگی، حیات، دلیری و شهادت حضرت امام حسین (ع) در راه خداست.
پاسخ
#7
کانادا



مراسم مختلف مذهبي مربوط به محرم در كانادا و در شهرهاي مختلف هر ساله در روزهاي دهه‌ي آغازين ماه محرم و سوگواري حضرت سيدالشهداء (ع) برگزار مي‌گردد. هر گروه شيعه براساس آداب و سنن مرسوم مناسبت‌هاي مذهبي در كشور خويش به برگزاري مراسم مذهبي در كانادا نيز مبادرت مي‌ورزد. البته شكل كلي و عمومي مراسمي كه به شيوه‌ي مشترك ميان شيعيان با مليت‌هاي مختلف انجام مي‌گردد با توجه به مقتضيات محيط برخي ويژگي‌هاي خود را نيز دارند.


[تصویر:  496358_797.jpg]


برجسته‌ترين ويژگي مراسم عزاداري مشترك در ميان جامعه‌ي شيعيان كانادا برگزاري مجالس سخنراني است. محتواي اين سخنراني‌ها سعي بر اين دارد كه در اين محافل بيشتر به وجه تاريخي و علمي مسئله عاشورا و درس‌هاي تاريخي آن پرداخته‌شود. مراسم عاشورا در كانادا شيوه‌ي مرسوم عزاداري شيعيان يعني سينه‌زني و نوحه‌خواني نيز انجام مي‌گيرد. البته اغلب اين مراسم سوگواري در مكان‌هاي سرپوشيده و مراكز تجمع شيعيان مانند حسينيه‌هاي مختلف برگزار مي‌شود. در پايان مراسم نيز پرچمي را به ياد امام حسين (ع) در برابر شهرداري تورنتو به اهتزاز در مي‌آورند. يكي ديگر از ابتكارات اين كشور تهيه و نصب پوسترهايي در معرفي امام حسين (ع) و قيام عاشورا در وسايط نقليه‌ي عمومي شهر تورنتو است
پاسخ
#8
الگو و گمشده خود را در امام حسین(ع) یافتم.

لوکاس برانک مستبصر آمریکایی اهل ایالت کالیفرنیا گفت: پس از آنکه با امام حسین (علیه السلام) آشنا شدم، دیگر تمایلی به مطالعه درباره فهم دیگران از اسلام نداشتم.

لوکاس برانک اظهار داشت: اولین کتابی که درباره اسلام خواندم کتاب “فی خطی النبی” در ۲۰۰۷ بود و پس از آن کتاب “نهضه الشیعه” بود. پس از آنکه در مطالعاتم با امام حسین (علیه السلام)آشنا شدم، دیگر تمایلی به مطالعه درباره فهم دیگران از اسلام نداشتم. من حتی قبل از اینکه با امام علی(ع) آشنا شوم با امام حسین(ع) آشنا شده بودم. لذا الگو و گمشده خود را در امام حسین (علیه السلام) یافتم. در گذشته تعالیم مسیح در انجیل را دوست داشتم، اما احساس می کردم این تعالیم کامل نیست و به دنبال نوعی توازن میان پرهیز از خشونت و مقاومت مسلحانه در برابر ظلم بودم و این توازن را جز در امام حسین(ع) نیافتم و سپس از طریق حسین (علیه السلام) بود که با پیامبر(ص) نیز آشنا شدم.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان