امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شرح دعای ابوحمزه ثمانی
#1
دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است

و خداوند متعال در این آیه مباركه كه فرمود: ادْعُونی اَستَجِبْ لَكُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَكْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛


به سه نكته اشاره كرد. نكته اول این كه دعا عبادت است. دوم این كه ترك دعا استكبار است. سوم این كه خداوند مستكبران را، یعنی تاركان دعا را به دوزخ تهدید كرده است.


با سلام و خداقوت و تبریک این ماه پر خیر وبرکت خدمت تمامی مهدی یاوران گرامی

در این پست سعی داریم به شرح فرازهای از دعای ابوحمزه بپردازیم لطفا مشارکت بفرماییدSad(
پاسخ
#2
این دعائی است كه وجود مبارك

امام سجاد، زین العابدین سلام الله علیه
در تمام سحرهای ماه مبارك رمضان

این دعا را می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی كنند و در سحرها


بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت كنند.


;K
[تصویر:  Besmelah2.png]
پاسخ
#3


رواق منظر چشم من آشيانه ی توست
کرم نما و فرودآ که خانه خانه ی توست
پاسخ
#4
آغاز دعای ابوحمزه ثمالی

دعای ابوحمزه با مسئله شناخت خدای تعالی آغاز شده است. در فرازهای ابتدایی این دعای شریف آمده است: «بِکَ عَرَفْتُکَ وَ اَنْتَ دَلَلْتَنى عَلَیْکَ وَ دَعَوْتَنى اِلَیْکَ وَ لَوْلا اَنْتَ لَمْ اَدْرِ ما اَنْتَ: به‌ وسیله خودت من ترا شناختم، تو مرا بر خود راهنمایى کردى و به ‌سوى خود خواندى و اگر تو نبودى من ندانستم که تو کیستى».

در این بخش از دعای ابوحمزه ثمالی، امام زین‌العابدین (علیه السلام) تصریح می‌فرمایند: شناخت خدای تعالی از طریق خود خدای متعال است؛ بنابراین، شناخت پروردگار بدون عنایت خود او امکان‌پذیر نیست؛ لذا توحید و معرفت نسبت به پروردگار که شالوده دین است، بدون توجه خاص پروردگار به انسان برای شناخت و معرفت نسبت به ذات اقدس او امکان ندارد.

ریشه تمام مشکلات معنوی

تمام مشکلات معنوی از عدم شناخت صحیح خدای تعالی است.

این‌ که انسان صرفا به زبان بگوید که به خدا اعتقاد دارد، کافی نیست و ما نیاز به‌شناختی داریم که در زندگی و رفتار انسان، حضور جدی داشته باشد و ضمانت اجرایی برای تقید به احکام الهی را در انسان به وجود بیاورد.

جمله حسّاس و کلیدی دعای نورانی ابوحمزه ثمالی

بِکَ عَرَفتُکَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلِیکَ وَ دَعوتَنِی إلَیکَ وَ لُولا أنْتَ لم أدْرِ مَا أنْت


برخی از جمله‌های این دعای نورانی ابوحمزه در حدّ کلید درهای دیگر است. یکی از آن جمله‌های کلیدی همین است که بِکَ عَرَفتُکَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْک. این بِکَ عَرَفتُکَ را همه داعیان عرض می‌کنند: خدایا! به وسیله تو ما تو را شناختیم.


بِکَ عَرَفتُکَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیکْ. این أوَلَمْ یَکْفِ بِربکَ أنَّهُ عَلی کُلِّ شِیءٍ شَهِید (سورة فصّلت/ ۵۳)، یعنی خداوند برای اینکه روشن بشود، برای اینکه دیگران به خوبی درک بکنند خداوند حقّ است، خود را به آن‌ها نشان می‌دهد. آن‌ها با مشاهده خداوند، خداوند را می‌شناسند. نیازی به آیات آفاقی و انفسی نیست. در اینجا راه و هدف یکی است.

منابع:

بیانات آیت الله جوادی آملی
بیانات حجت الاسلام مظاهری
کسی آرام می آید نگاهش خیس عرفان است
قدمهایش پر از معنا دلش از جنس باران است
کسی فانوس بر دستش بسان نور می آید
امید قلب ما روزی ز راه دور می آید
اللهم عجل لولیک الفرج

[تصویر:  1_004.gif]
پاسخ
#5
شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی

گر چه همواره راه نیایش عبد و مولا باز است، ولی برای زمان مشخص مانند ماه مبارك رمضان كه عید اولیای الهی است، فضیلت مخصوص است.

أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم . بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم . وَ إذَا سَألَكَ عِبادِی عَنّی فَإنّی قَرِیبٌ اُجِیبُ دَعوَةَ الدّاعِ إذا دَعانِ فَالیَسْتَجِیبُوا لِی وَ الیُؤمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرشُدُون (1)

بحث در شرح دعای نورانی و مناجات امام سجاد سلام الله علیه در سحرهای ماه رمضان بود. چون انسانِ تبهكار تا طاهر نشود راه قُرب الهی به سوی او گشوده نخواهد شد. در طلیعه این دعا به ما آموخت كه از ذات أقدس إله طلب عفو و بخشایش كنیم . وجود مبارك امام سجاد به ذات أقدس إله عرض كرد: "الهی! لا تُؤدِّبنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ. مِن إیْنٍ لِیَ الخِیرُ وَلا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِكْ. وَ مِنْ إیْنٍ لِیَ النَجاهُ یا رَبّی وَلا تَستَطاعُ إلا بِكْ . لَا الَّذِی أحسَنَ استَغْنی عَنْ عُونِكَ وَ رَحمَتِكْ. وَ لَا الَّذِی أسآءَ وَاجتَرَأ عَلَیْكَ وَ لَمْ یُرضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدرَتِكْ."

یعنی خدایا! گرچه ما در اثر گناه استحقاق داریم كه به عقب و به دنبال گناه عقوبت بشویم. آن تنبیه و كیفر را می‌گویند: (عقوبت) . چون تعاقِب و در عقب گناه پدید می‌آید. عرض می‌كند كه ما در اثر گناه گرچه استحقاق تأدیب داریم كه ما را اَدب بكنی و گرچه در اثر كارهای ناروا كه كردیم استحقاق داریم كه شما با آن حیلت الهی و مكر الهی كه وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ الله وَ اللهُ خِیرُ المَاكِرین(2)، مكر كنی و با حیلتی كه داری نگذاری ما به مقصد مشئوم مان برسیم . چون خداوند حائل خوبی است.


نمی‌گذارد افراد به آن مقصد مشئوم شان برسند. و مكر هم استفاده كردن از وسائل مرموز است. خدا تمام وسائل را در اختیار دارد وَ عِندَاللهِ مَكرُهُمْ وَ إنْ كَانَ مَكرُهُمْ لَتَزُولُ مِنْهُ الجِبال.(3) چون این چنین است خداوند توان آن را دارد كه مكر ماكران را به خود آنها برگرداند. و نگذارد با ایجاد آن حائل كه آن حائل را و ایجاد حائل را حیلوله و حیله می‌گویند، نگذارد با ایجاد حائل كسی به مقصد برسد. امام سجاد سلام الله علیه عرض می‌كند: خدایا! ما را در اثر گناهانمان عقوبت نكن! در اثر مكر و بدرفتاری‌مان مبتلا به مكر و حیله خود قرار نده! هیچ كس به هیچ مقصدی نرسیده است، مگر به فیض و فوز تو ! و هیچ كسی از شرّ نرهیده است، به خیر نرسیده است، مگر به عنایت تو .
الهی و ربی من لی غیرک
پاسخ
#6
GOLGOL
خدايا مرا به مجازات و عقوبتت ادب مكن و مكر مكن به من با حيله ات از كجا خيرى بدست آورم اى پروردگار من با اينكه خيرى يافت نشود جز در پيش تو و از كجا نجاتى برايم باشد با اينكه نجاتى نتوان يافت جز به كمك تو نه آن كس كه نيكى كند بى نياز است از كمك تو و رحمتت، و نه آنكس كه بد كند و دليرى بر تو كند و خوشنوديت نجويد از تحت قدرت تو بيرون رود اى پروردگار من... بوسيله خودت من ترا شناختم و تو مرا برخود راهنمايى كردى و بسوى خود خواندى و اگر تو نبودى من ندانستم كه تو كیستىستايش خدايى را كه مى خوانمش و او پاسخم دهد و اگرچه وقتى مى خواندم بكندى به درگاهش روم و ستايش خدايى را كه مى خواهم از او و به من عطا مى­كند و اگرچه در هنگامى كه او از من چيزى قرض خواهد من بخل كنم سو ستايش خدايى را كه هرگاه براى حاجتى بخواهم او را ندا كنم و هر زمان بخواهم براى راز و نياز بدون واسطه با او خلوت كنم و او حاجتم را برآورد ستايش خدايى را كه جز او كسى را نخوانم و اگر غير او ديگرى را مى­خواندم دعايم را مستجاب نمى كرد و ستايش خدايى را كه بجز او اميد ندارم و اگر به غير او اميدى داشتم نااميدم مى­كرد و ستايش خدايى را كه مرا به حضرت خود واگذار كرده و از اين رو به من اكرام كرده و به مردم واگذارم نكرده كه مرا خواركنند و ستايش خدايى را كه با من دوستى كند در صورتى كه از من بى نياز استو ستايش خدايى را كه نسبت به من بردبارى كند تا به جايى كه گويا گناهى ندارم پس پروردگار من ستوده ترين چيزها است نزد من و به ستايش من سزاوارتر است خدايا من همه راههاى مقاصد را به سوى تو باز مى بينم و چشمه هاى اميد را بسويت سرشار مى­يابم و يارى جستن به فضل تو براى آرزومندانت مباح و بى مانع است و درهاى دعا به سوى تو براى فريادكنندگان باز است و به خوبى مى دانم كه تو براى اجابت شخص اميدوار آماده اى و براى فريادرسى اندوهگينان مهياى فريادرسى هستى و براستى مى دانم كه در پناهندگى به جود و كرمت و خوشنودى به قضا و قدرت عوضى است از جلوگيرى كردن بخيلان و گشايشى است از احتياج بدانچه در دست دنياطلبان است و براستى كوچ كننده به درگاهت راهش نزديك است و مسلما تو از خلق خود در حجاب نشوى مگر آنكه كردارشان ميان آنها و تو حاجب شود و من با مطلبى كه دارم قصد تو را كرده و با حاجت خود رو به درگاه تو آوردم و استغاثه ام را به درگاه تو قرار دادم و دعاى تو را دست آويز خود كردم بى آنكه من استحقاق داشته باشم كه تو از من بشنوى و نه مستوجب آنم كه از من بگذرى بلكه بدان اعتمادى كه من به كرم تو دارم و آن اطمينانى كه به درستى وعده­ات دارم و به خاطر پناهندگي­ام به ايمان و اعتقادى كه بر يگانگى تو دارم و يقينى كه به معرفت و شناسايى تو دارم كه مى دانم پروردگارى غير تو نيست و معبودى جز تو وجود ندارد يگانه اى كه شريكى برايت نيست خدايا تو فرمودى و گفتارت حق و وعده ات راست است كه فرمودى: «و درخواست كنيد خدا را از فضلش كه براستى او به شما مهربان است» و رسم تو چنان نيست اى آقاى من كه دستور سؤال بدهى ولى از عطا و بخشش دريغ نموده و خوددارى كنى و تويى بخشاينده به عطايا بر اهل كشور خود و متوجه بدانها به مهربانى و رأفتت؛ خدايا مرا در خردسالى در نعمتها و احسان خويش پروريدى و در بزرگى نامم را بر سر زبانها بلند كردى پس اى كه در دنيا مرا به احسان و فضل و نعمتهاى خود پروريدى و براى آخرتم به عفو و كرم اشارت فرمودى اى مولاى من شناسايي­ام به تو راهنماى من بسوى تو است و محبتى كه به تو دارم شفيع
پاسخ
#7
ابوحمزه ثمالی کیست؟
«ابوحمزه ثمالی» اگر چه حضرت رضا(ع) را درک نکرد و طبعاً راوی حدیثی از آن حضرت نیست، اما به اعتبار موقعیتی که در عالم تشیع داشته، مورد مدح و تمجید ایشان قرار گرفته و از سوی امام رضا(ع) با سلمان فارسی و لقمان حکیم مقایسه شده است.
با پایان‌یافتن شب‌های نورانی قدر، ماه مبارک رمضان نیز به پایان نزدیک می‌شود و فرصت اندکی برای نجوای «إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ...» باقی مانده است. دعایی که در مشهورترین کتاب ادعیه شیخ طوسی یعنی «مصباح المتهج‍ّد و سلاح المتعب‍ّد» آمده و نقل شده است امام زین‌العابدین(ع) در ماه رمضان‏ پس از اقامه نماز شب و هنگام فرا رسیدن، این دعا را قرائت می‌کردند. این دعا به روایت شیخ ابومحمد هارون‌بن موسی تلعکبری به اسنادش از حسن‌بن محبوب زراد از «ابوحمزه ثمالی» از امام سجاد(ع) باقی است.اما ابوحمزه ثمالی کیست؟
در جلد نخست دانشنامه امام رضا(ع) آمده است: ابوحمزه ثابت بن ابی‌صفیه (دینار)، از شخصیت‌های برجسته و مورد احترام شیعه، به حکم انتسابش به تیره ثماله یا اسکان در منطقه ثماله، به لقب «ثمالی» معروف شده و مورد مدح امام رضا(ع) قرار گرفته است. برابر قول مشهور، وی از اصحاب و روایات چهار تن از معصومان، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع) بود. او امام رضا (ع) را درک نکرد و طبعاً راوی حدیثی از آن حضرت نیست، اما به اعتبار موقعیتی که در عالم تشیع داشته، مورد مدح و تمجید آن حضرت قرار گرفته و این ستایش در بسیاری از کتب رجالی شیعه انعکاس یافته است.
امام رضا(ع) درباره او فرمود‌ه‌اند: ابوحمزه در زمان خویش مثل سلمان یا لقمان در زمان خود بود، بدان سبب که به چهار تن از ما، یعنی علی‌بن حسین، محمدبن علی، جعفربن محمد و در برهه‌ای موسی‌بن جعفر خدمت کرده و با چهار تن از ما رفت و آمد داشته است.
پاسخ
#8
إلهی لَم أعصِکَ حِینَ عَصَیتُکَ وَ أنَا بِرُبُوبِیَّتِکَ جَاحِدٌ وَ لاَ بِأمرِکَ مُستَخِفٌّ وَ لاَ لِعُقُوبَتِکَ مَتَعَرِّضٌ وَ لاَ لِوَعِیدِکَ مُتَهَاوِنٌ لَکِن خَطِیئَةٌ عَرَضَت وَ سَوَلَّت لِی نَفسِی وَ غَلَبَنِی هَوَای

پروردگارا تو را نافرمانی نمیکنم که هنگام نافرمانیت منکر ربوبیت تو باشم و نه اینکه نافرمانیت را سبک شمارم و نه اینکه خود را در معرض عقوبت تو قرار دهم و نه اینکه تهدیدت را سست گیرم ولیکن خطا بر من عارض شده و نفسم برای من تصویرگری میکندو هوای نفسم بر من غالب شده
پاسخ
#9
استاد میر باقری:
اگر محاسبه و مراقبه نکنیم، فضیلت‌های ماه رمضان را از دست خواهیم داد...

«فضایل ماه رمضان بدون مراقبه، درک نمی‌شود! درک فضیلت‌های این ماه، محاسبه و مراقبه می‌خواهد و اگر کسی می‌خواهد در ماه رمضان ۱۰ ختم قرآن داشته باشد، باید مراقبه کند.
من نمی‌گویم همهْ این کار را بکنند؛ ولی امام (ره) که یک کشور را اداره می‌کردند در ماه رمضان ملاقات‌هایشان _ الا برای کارهای ضروری_ تعطیل بود. بیرون ماه رمضان گاهی روزی ۱۸ ساعت مسائل حکومتی را تدبیر می کردند ولی ماه رمضان تعطیل بود.

گاهی آدم می‌ببیند سحر شد، هیچ کاری نکرده! در شب اول، ابوحمزه نخوانده! در شب دوم هم نخوانده! شب دهم نخوانده!...
روز بیست و پنجم هم نخوانده! خُب! پس کی می‌خواهد از ماه رمضان برخوردار شود؟!»
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آخرین موضوع‌ها
نماز ستون دین
انجمن:
آخرین ارسال توسط: yaldaa60
۱۳۹۷/۱۰/۱۹
» پاسخ: 9
» بازدید: 8237
بازی و سرگرمی کودک
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahro96
۱۳۹۷/۱۰/۰۸
» پاسخ: 0
» بازدید: 121
تربیت کودک
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahro96
۱۳۹۷/۱۰/۰۵
» پاسخ: 0
» بازدید: 71
بهداشت کودک
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahro96
۱۳۹۷/۱۰/۰۵
» پاسخ: 0
» بازدید: 96
در محضر بزرگان ...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahdiforum
۱۳۹۷/۰۹/۱۵
» پاسخ: 20
» بازدید: 15092
شب قدر وفاطمه(س)
انجمن:
آخرین ارسال توسط: hoseinimohammadi
۱۳۹۷/۰۸/۲۰
» پاسخ: 1
» بازدید: 1078
تعریف گزارش فصلی
انجمن:
آخرین ارسال توسط: seosho
۱۳۹۷/۰۸/۱۴
» پاسخ: 0
» بازدید: 112
نمونه قرارداد حسابرسی
انجمن:
آخرین ارسال توسط: seosho
۱۳۹۷/۰۸/۱۴
» پاسخ: 0
» بازدید: 63
غیر فعال شدن درس ها
انجمن:
آخرین ارسال توسط: 60316940
۱۳۹۷/۰۸/۱۱
» پاسخ: 4
» بازدید: 282
کد استخدامی پنج رقمی و عد...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: 3317331
۱۳۹۷/۰۸/۰۹
» پاسخ: 1
» بازدید: 142