امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فراز اول خطابه غدیر؛ حمد و ثنای الهی
#1

با توجه به شرح موضوع اهداف خطبه خوانی، طرح خطبه خوانی را با جمله اول خطبه غدیر آغاز می کنیم و هر 10 روز یکبار ادامه خطبه را دنبال خواهیم کرد به لطف خدا.
با تأمل بر این جملات از خطبه، اگر نکته ای لازم به ذکر بود، بفرمایید.


بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى عَلی فى تَوَحُّدِهِ وَ دَنا فى تَفَرُّدِهِ

ستایش خداى را سزاست كه در یگانگى اش بلند مرتبه و در تنهایى اش به آفریدگان نزدیك است
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#2
الحمد" ال " اش، ال استغراق است یعنی پر می كند همه ستایشها را، الحمد یعنی كل الحمد ، حمد هم به معنی ستایش است برای خوبیهای آن فرد محمود، اعم از اینكه اثر خوبیهاش به ما برسد یا نرسد، اینكه خدا وجودش بینهایت است این خوبی ذاتی خداست، علم بینهایت خوبی ذاتی خداست ولی رازقیتش خوبی است كه به ما میرسد.

الله بزرگترین اسم خداست،اسم لفظیش، الله كه از ال اله یا ال وله تركیب شده اگر از اله باشه" اله" به معنی كسی كه همه به او پناه می برند " وله" یعنی كسی كه دیگران درباره اش شیدا و متحیر هستند . الحمدلله ، الله را ائمه علیهم السلام گفته اند معبود مستور از حواس غیر قابل تعقل


سایت خطابه غدیر
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#3

در احادیث داریم که ائمه عليهم السلام می فرمایند: «توحید خروج از حدّین است». حدّ تعطیل و حدّ تشبیه.
حدّ تعطیل؛ این است که بگوییم خدا نیست. حدّ تشبیه؛ این است که بگوییم خدا به مانند مخلوقاتش می باشد. توجه داشته باشید، بِرَند و شعارخداشناسی قرآن و اسلام لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ است. این همان مارک و بِرنَد تنزیه است.
در خداشناسیِ امیرالمؤمنین علیه السلام اصرار زیادی شده بر اینکه خدا هست؛ پس از حدّ تعطیل خارج شده. البته تعطیل به دو معناست: 1) درباره ی خدا حرف نزنیم. 2) بگوییم خدا نیست.
توحید اسلام و توحید امیرالمؤمنین علیه السلام چون خروج از حدّین است، ازحدّ تعطیل خارج است. پس حرف می زنیم و می دانیم که فطرتاً خدا هست. به خروج از حدّ تشبیه بسیار اشاره شده است.
در قرآن کریم آیات زیادی خدای تنزیهی را این گونه معرفی می فرماید:

سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّايُشْرِكُونَ(1) منزه است الله از آنچه به او شرک می ورزند
سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّايَصِفُونَ(2) منزه است خدا از آنچه توصیف می کنند.

همچنین در روایات زیادی آمده است:

لايُوصَفُ إلَّابِمَاوَصَفَ بِهِ نَفْسَه(3)
يَا مَنْ دَلَّ عَلَى ذَاتِهِ بِذَاتِه (4)

تمام این ها بر توحید تنزیهی دلالت می کند. خدا از این که مردم توصیفش کنند منزّه است؛ یعنی هر­چه هم خدا را توصیف کنیم، باید بگوییم خدا از توصیف من برتر و بالاتر است. جملاتی که از خطابه بررسی می­ کنیم، تنزیهی ­اند. دائما می ­فرماید: خدا از تشبیه بالاتر است.


1. سوره الحشر آیه 23
2. سوره الصافات آیه 159
3. الكافي ج 1 ص 137، بحارالأنوار ج 3 ص 303
4. بحارالأنوار ج 84 ص 339

منبع: سایت خطابه غدیر
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#4
علی فی توحده؛در وحدتِ خودش بلند­مرتبه است. یعنی خدا لباس وحدت پوشیده، ولی بالاتر از آن است که ما فکر می­ کنیم.

دنا فی تفرده؛ خدا فَرد است، ولی وقتی فَرد باشد به اصطلاح جدا و دور می ­شود، به عده­ ای نزدیک و از عده­ ای دور می­ شود. پس فردیّت خدا غیر از آن فردیّتی است که ما می ­شناسیم، منزّه و مسبّح است. خداوند در عین اینکه تفرّد دارد، فردانیت دارد؛ دُنُوّ دارد؛ یعنی به همه نزدیک است؛ یعنی در عین حال که تک است، اما فردیتی دارد که به همه نزدیک است. هم به کره­ ی پايينی یا بالايی ما نزدیک است و هم به قعر دریا­ها و بالای کُرات نزدیک است. در عین حال نزدیکی­ اش هم، نه از آن نزدیکی­ هاست که ما می­ شناسیم. همه­ ی این­ها تسبیحی و تنزیهی­ اند.
این " علی فی توحده ودنا فی تفرده " نشان گر احاطه وجودی خداست غیر از احاطه علمی.


منبع: سایت خطابه غدیر
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#5

وَ جَلَّ فى سُلْطانِهِ

و با جلالت در سلطه خود


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#6
" و جل فی سلطانه" یعنی این كه خداوند متعال سلطنتش قابل تصور و تعقل برای ما نیست بلكه جلالت دارد، از این كه ما بتوانیم به آن احاطه پیدا كنیم به دوراست.
خداوند متعال دو نوع صفات دارد، صفات جلال و صفات جمال، صفات جمال صفات ثبوتیه است و صفات جلال صفات سلبیه است.
"وجل فی سلطانه "یعنی در عین حالیكه خدا به همه موجودات سلطنت و قدرت و احاطه دارد اما در عین حال جلالت هم دارد، "جل جلاله" یعنی عظمت خدا كه بزرگ است ، بزرگی است كه برای ما قابل احاطه نیست.

منبع: سایت خطابه غدیر
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#7

وَعَظُمَ فى اَرْكانِهِ

و بزرگ (عظیم است) در ارکان آفرینشش
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#8

" و عظم فی اركانه "؛ یعنی خداوند متعال در اركان آفرینشش وقتی نگاه كنیم عظیم است، عظیم است یعنی چه؟ یعنی آیات را وقتی نگاه می كنیم ، بزرگی خدا را می بینیم.
"ان فی خلق السماوات و الارض " و آسمان و زمین و ستارگان و خلقت و اینها چطور؟
"لایات لاولی الالباب" این ها آیات عظمت خدا هستند یعنی خدا در اركان آفرینش خودش عظمتش نشان داده می شود.
لذا یكی از بهترین راه های خداشناسی، این است كه ما خدا را از طریق آیات بشناسیم " من عرف نفسه فقد عرف ربه " كسانی كه خودشان را بشناسند حتما پروردگارشان راهم خواهند شناخت، شناختن خود، اول به عنوان آیات و شناختن پروردگار، دوم به عنوان صاحب آیه.
"وعظم فی اركانه" یعنی اركان را كه نگاه كنیم و تدبر كنیم عظمت خدا را در می یابیم و این عظمت خدا آیینه اش عظمت موجودات است هر چه به موجودات توجه بیشتری بكنیم عظمت خدا را بیشتر می یابیم.


منبع: سایت خطابه غدیر
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#9

وَاَحاطَ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عِلْماً وَ هُوَ فى مَكانِهِ

و احاطه دارد بر همه چیز علمش، و او در جای خود است
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#10

منظور از این جمله یکی از دو جهت می باشد:

اول: علم خداوند به همه چیز احاطه دارد در حالی که آن چیزها در جای خود هستند و خداوند احتیاج به معاینه و ملاحظه آنها ندارد.

دوم: علم خداوند به همه چیز احاطه دارد در حالی که خداوند در مکان خود است. البته برای خداوند مکان تصور ندارد . پس منظور این است که خداوند چنان احاطه بر موجودات دارد که برای علمش احتیاج به رفت و آمد و کسب علم ندارد.


منبع: کتاب اسرار غدیر؛ جناب محمد باقر انصاری
رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آخرین موضوع‌ها
طراحی قالب مهدی بلاگ
انجمن:
آخرین ارسال توسط: susan62
۱۳۹۸/۱۱/۲۸
» پاسخ: 4
» بازدید: 5013
آیا دوره های شما رو آموزش...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: 11890665
۱۳۹۸/۱۱/۲۰
» پاسخ: 0
» بازدید: 24
میوه خشک کردن
انجمن:
آخرین ارسال توسط: packationmachinery
۱۳۹۸/۱۱/۰۸
» پاسخ: 0
» بازدید: 29
راه اندازی یک شغل خانگی ب...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: packationmachinery
۱۳۹۸/۱۱/۰۷
» پاسخ: 0
» بازدید: 24
تربیت کودکانمان 1
انجمن:
آخرین ارسال توسط: parisa1140
۱۳۹۸/۱۱/۰۶
» پاسخ: 1
» بازدید: 1813
ریشه های اختلافات خانوادگ...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: parisa1140
۱۳۹۸/۱۱/۰۶
» پاسخ: 8
» بازدید: 7279
آسیب شناسی خانواده
انجمن:
آخرین ارسال توسط: parisa1140
۱۳۹۸/۱۱/۰۶
» پاسخ: 1
» بازدید: 1449
آسیب شناسی خانواده
انجمن:
آخرین ارسال توسط: parisa1140
۱۳۹۸/۱۱/۰۶
» پاسخ: 1
» بازدید: 1494
تاثیر افراد بر خانواده
انجمن:
آخرین ارسال توسط: parisa1140
۱۳۹۸/۱۱/۰۶
» پاسخ: 1
» بازدید: 1389
آسيب شناسي خانواده در غرب
انجمن:
آخرین ارسال توسط: parisa1140
۱۳۹۸/۱۱/۰۶
» پاسخ: 2
» بازدید: 2456